Tuesday, 30 April 2024
HomeViralViral Video Kuburan Upin dan Ipin, Les' Copaque Ungkap Fakta Sebenarnya

Viral Video Kuburan Upin dan Ipin, Les’ Copaque Ungkap Fakta Sebenarnya

Bogordaily.net– Dunia media sosial sempat dihebohkan dengan yang memperlihatkan dua kuburan dan disebut sebagai kuburan tokoh kartun Upin dan Ipin di dunia nyata. Viralnya kuburan tersebut membuat Les' Copaque Production sebagai rumah produksi yang memproduksi serial Upin dan Ipin membeberkan fakta sebenarnya mengenai asal usul si kembar.

Melalui akun Twitter @lescopaque, rumah produksi yang didirikan oleh Haji Burhanuddin Md Radzi dan Hajah Ainon Ariff itu menjelaskan, cerita Upin dan Ipin hanya cerita rekaan dan tidak terinsipirasi oleh kisah nyata.

“Semua cerita Upin & Ipin adalah rekaan semata-mata dan ditulis sepenuhnya oleh Les' Copaque Production. Ianya tidak diambil atau diinpirasi dari kisah sesiapa yang masih hidup mahupun yang telah tiada,” tulis akun @lescopaque sebagaimana dikutip bogordaily.net, Rabu, 19 Januari 2022.

Dikatakan, ide Upin dan Ipin berasal dari Hajah Ainon yang juga menjadi pengisi suara Opah. Les' Copaque mengatakan, setiap cerita yang ditulis bukan saja mudah dipahami tetapi juga sarat dengan pesan yang bermanfaat.

“Haji Burhanuddin, Pengarah Urusan Les' Copaque Production pula adalah pelakon suara Tok Dalang. Beliau juga turut berkongsi pengalaman beliau dibesarkan di kampung di dalam siri Upin & Ipin,” ungkapnya.

Les' Copaque pun menjelaskan alasan Upin dan Ipin diceritakan yatim piatu atau tak memiliki orang tua. Dalam cerita, Upin dan Ipin diketahui tinggal bersama nenek yang disebut Opah dan kakak mereka bernama Ros.

“Ketika Upin & Ipin Musim 1 disiarkan di TV9, ianya merupakan projek sampingan saja. Oleh kerana kesuntukan masa dan kekurangan tenaga kerja, tiada watak baru dihasilkan dan LCP memilih untuk menjadikan Upin dan Ipin anak yatim piatu,” kata Les' Copaque.

Les' Copaque juga menjelaskan mengapa Upin dan Ipin diceritakan berkepala plontos. Saat musim pertama, Les' Copaque terpaksa menekan ongkos dan mempercepat proses produksi.

“Begitu juga ketika Upin & Ipin Musim 1 dihasilkan, pihak LCP terpaksa memendekkan kos dan mempercepatkan proses pembuatan. Nak buat rambut (hair simulation) ketika itu terlalu memakan masa. Maka, Upin dan Ipin direka botak tetapi Upin ada sehelai rambut,” ungkapnya.

“Kalau nak tahu kisah dan sejarah tentang penubuhan Les' Copaque Production boleh dapatkan buku yang ditulis sendiri oleh Tn Haji Burhanuddin yang akan berada di pasaran pada bulan Mac nanti,” kata Les' Copaque menambahkan

Diberitakan, sebuah yang memperlihatkan kuburan tokoh kartun Upin dan Ipin di dunia nyata di media sosial TikTok. yang diunggah oleh akun TikTok.***

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here